SVALBARD !!

2025 kommer vi i Sverige stå värdar och vi kommer ha tävlingarna på Svalbard 22-28 mars. Vår alldeles egna Are Nundal flyttade dit för några år sedan och har bland annat sett till att det där numera finns en skidlift mitt i Longyearbyen.

Del kommer kosta ca 1400€ och då ingår boende, halvpension, tävlingarna, transfer från flygplatsen och en skotertur till Fredheim vid Tempelfjorden (heldag). Viss subvention kommer från SRTVIF men den är inte fastställd. Tillkommer gör flygresan dit.

Löpande info hittar du på https://www.facebook.com/groups/101354066656971

sval 3
sval 2
sval 1
sval 4
sval 6
sval 7
sval 8
sval 5
sval 9
sval 11
sval 10
sval 13
sval 16
sval 14
sval 12
sval 15

Eurovision Sports

Eurovision Sports historia

År 1957 undertecknades Romfördraget av ett antal europeiska nationer. Europeiska ekonomiska gemenskapen bildades i ett försök att skapa en fredsstruktur i Europa. Genom att integrera de europeiska nationernas politik i industri och kultur - var syftet att undvika de katastrofer som hade drabbat kontinenten vid två tillfällen under 20-talet.

Under detta decennium bildades också European Broadcasting Union. Syftet var att förbättra samordningen mellan de europeiska sändningsföretagen på politisk nivå och för att dela källor och material. EBU var dock en ganska elitistisk församling. Mötena var reserverade för direktörerna och omfattade mycket få. Några idealister frågade sig - hur skulle vi kunna skapa en arena för de anställda i medlemsländerna? Svaret var Eurosport. Ett årligt möte för anställda i vänskapstävlingar i en atletisk ram. Horst Rippert från tyska ZDF var en av initiativtagarna. En sommarturnering etablerades, där tävlingarna omfattade olika bollspel.

Det första evenemanget ägde rum i Genève 1958.

1971 beslutade Eurosportkommittén att också skapa en vinterturnering. Tävlingarna koncentrerades till alpina grenar och den första tävlingen var i Vars i Frankrike. Längdskidor ingick i början av 80-talet.

Eurosport var det ursprungliga namnet. Det varade fram till början av 1990-talet. Däremellan hade ett tv-nätverk startat sportsändningar med detta namn, vilket tyvärr inte var garanterat mot missbruk. Det sista slaget kom dock när ett franskt företag började marknadsföra och sälja produkter med denna etikett. De hotade med rättsliga förfaranden – om EBU inte övergav namnet. En otrolig oförskämdhet, naturligtvis, men tyvärr - organisationen hade inte råd med rättsliga åtgärder som skulle involvera mycket pengar. Därför byttes namnet till Eurovisionsports.

SRTVIF är organisatör för arrangemanget när det hålls i Sverige.

Vi har organiserat tävlingarna vid 4 tillfällen.

Alla, oavsett talang i backarna och på platten är välkomna! Enda kravet är minst 3 månaders anställning på något av programbolagen och medlemskap i någon av SRTVIFs klubbar.

Har man någon gång varit sugen på att åka i portar är detta ett gyllene tillfälle. Tävlingarna går under FIS regler precis som "på riktigt".

• Känns super-G övermäktigt eller utmanande!?
  • Känns det övermäktigt kan man ploga sig ner eller ta några extra svängar mellan portarna.
  • Känns det utmanade finns det extremt bra skidåkare att kapa hundradelar på.

Banan sätts för att passa Alla. De allra bästa är imponerande att se. De mindre bra likaså. Spännvidden på de startande gör att man alltid hittar någon jämbördig att tävla emot.

Mellan åken och när man kört klart sitt race är det bara att kasta sig ut i pisten eller erövra offpisten för den som hellre antar den utmaningen.

På kvällarna umgås vi, hänger i baren eller svettas på ett disco till in på småtimmarna. En kväll är vigd åt alla länders olika kulinariska läckerheter, den Internationella kvällen. Då ställs middagen på hotellet in och alla länder preparerar det ät- och drickbara man tagit med för attöverträffa varandra i generositet.