RKT

Radions Kvinnliga Tjänstemannaklubb

Vi är en förening enbart för kvinnor. Idag kan det tyckas lite gammalt och mossigt, men historien är en levande berättelse om hur Sverige på den tiden var.

Klubben bildades 1943 på dåtidens Radiotjänst (SR), då kvinnor inte fick ansluta sig till de fackliga organisationerna, och då bildades denna förening just för att agera utanför fackföreningar i form av nätverk, lönevillkor, vad gäller för avtal osv. Men strax efter, 1947, fick kvinnor ansluta sig till de fackliga organisationerna.

Numera är det en förening för alla programbolagens kvinnor och våra aktiviteter är ett brett sortiment över olika intressen såsom teater, film, handarbete, konst, rundvandringar, resor osv.

Nästa år fyller klubben 80 år, det skall firas med fest!

Gå med i klubben och ta del utav alla härliga aktiviteter som vi gör tillsammans!

Susanne Cornelius

SVT (Ordförande i RKT)